Blast From The Past – 1994

1993-ans-eoeidx

Exact 20 jaar geleden was dit mijn eerste stripje in de ANS, Algemeen Nijmeegs Studentenblad. Mijn broer kende de hoofdredacteur van de krant, Arjan Broers. Blijkbaar was net een striptekenaar vertrokken en ze hadden  een nieuwe nodig.

Tijdens het tekenen was ik bezig met de vier ultieme vraagstukken van het leven. Ten eerste, het Voortgezette Quantummechanica tentamen ergens verderop in Februari. Ten tweede, de onmogelijke liefdes voor  F~’s, Kitty’, Karin’s en weet ik al niet wie. Ten derde, Monks Rhythm-a-ning die ik in de Lindenberg moest spelen met het Jazz-clubje van Ludo Doomernik. En dan de strip..

Wist ik dat die bewuste, net-vertrokken-striptekenaar, Mark Retera was die de zeer populaire strip Dirk Jan publiceerde. Mark is een beroemdheid geworden stripland en produceert nu albums bij de vleet. Had ik dat allemaal geweten dan had ik waarschijnlijk nooit een lijn op papier durven te zetten. Maar goed, de “E.O.E”-index dus. De titel was een ideetje van Sjors. Het stond voor “Eeuwig Onbevredigend Einde” en is eigenlijk wel een geinige titel voor een strip. De verhaaltjes moesten vrij surrealistisch worden. Dat was de opzet. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik hoorde dat onze ANS-lezers de overgang van Dirk Jan naar Pat wel erg groot vonden. In latere strips heb ik steeds verder mijn stijl aangepast onder invloed van Crumb, Shelton, Edika en Gotlib. Dat is jammer eigenlijk. Het bovenstaande is Pat, al de rest een mix van mijn helden.

About hochstenbach

I'm a digital architect reading and creating obfuscated Perl code at the Ghent University Library, Belgium. In my free time I enjoy playing honky-tonk piano, literature and creating cartoons and comics.

Leave a Reply

